Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

10.1.2013

Rasismin vierestä A-studiossa

A-studiossa puhuttiin asian vierestä. Koettivat määritellä, miten rasismi pitäisi vedenpitävästi määritellä, vaikkei se ole tärkeää. Tärkeää ovat ihmisten kokemukset, eivät käsitteet. Ihan sama juttu kuin silloin kun puhuttiin syrjäytymisestä ja siitä, oliko presidentti syrjäytynyt syrjäytymisestä vai ei.

Teeveessä esiintynyt persutäti: "no, kyllähän sen näkee ja kuulee, tuolla ja täällä, tommosta ja tämmöstä". Minkä "sen", missä, mimmosta ja mämmöstä? Perussuomalainen studiossa yritti kaikin keinoin välttää r-sanaa, koska hän tuntui ajattelevan, että jo itse sanan lipsauttaessaan hän olisi tullut myöntäneeksi, että meillä on rasismia ja että se on ongelma.

Ja tiedetoimittajana esiintynyt tyyppi kaipasi objektiivisia mittareita. Olisi kiintoisaa kuulla niitä häneltä itseltään, jos hän kerran väitti olevansa yhteiskuntatieteilijä. Eihän yhteiskuntatieteessä voi olla sellaisia, koska ihminen on kaiken mitta, hänen kokemuksensa. Vain nämä kokemukset ovat tärkeitä, koska me elämme ihmisten yhteiskunnassa. Kaikki ihmistieteiden faktat ovat käsitteellisiä, tulkittuja ja skemaattisia, operationalisoidutkin havainnot, jotka ovat yhteiskuntatieteellisiä faktoja, niitä, joita tämä tiedetoimittaja peräänkuulutti.

Samainen tiedetoimittaja ei selvästikään tiedä, mitä on rasismi, vaikka samaan studioon kutsuttu sekä subjektiivisen kokemuksensa että työnsä perusteella asiantuntija totesikin, että ei se toki ole helppoa koska sille ei ole yksiselitteisesti hyväksyttyä virallista määritelmää. Hämmästyttävää, ottaen huomioon että kyse on yhteiskuntatieteellisen koulutuksen saaneesta tiedetoimittajasta, jonka pitäisi tietää, että ihmistieteissä on erilaisia paradigmoja, jotka määrittelevät asioita eri tavoilla, aivan kuten ihmisetkin määrittelevät asiat eri tavoilla.

Totuuden pluralismi ei kuitenkaan tee totuuden määrittely-yrityksistä turhia. Vaikeaa se voi toki olla. Nihilismi on epistemologinen valinta sekin. Rasismia ei ole mikä tahansa teko, jossa tekijä ja teon kohde kuuluvat eri etniseen ryhmään. Tämän väittäminen on kuin sanoisi, että tummaihoinen jalkapallopuolustaja taklatessaan vaaleampi-ihoista hyökkääjää oli rasisti.

Ei kommentteja: