Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

31.5.2012

Porvoo ulkoistaa autottomien lasten hypyt

Kuten aikaisemmin (kts. allaoleva blogilinkki) olen kirjoittanut, Porvoon yhdyskuntasuunnitteluun liittyy ongelma. Se liittyy sekä toimintojen hävittämiseen kaupungin keskustasta että julkiseen liikenteeseen, jotka ovat oikeastaan sama asia. Palvelut tulee kaavoittaa siten, että ne ovat saavutettavissa, ja uudisrakentaminen tulee kaavoittaa siten, että niistä pääsee palveluihin.

http://perukangas.blogspot.com/2012/04/porvoon-liikenne-ilman-vaihtoa.html

Kuninkaanportin, joka sijaitsee n. 3 km Porvoon keskustasta länteen eli Helsinkiin päin, tarkoituksena oli stopata Itäkeskukseen suuntautuva ostosliikenne. Näin sen pystyi perustelemaan oikeastaan ekologiseksi hankkeeksi, jos se todella vähentäisi liikennettä. Ei se kuitenkaan sitä ainakaan Porvoon sisällä vähennä: hyvä kun edes MP3-soittimen kaupungin keskustasta saat, ja jopa lähelle rakentuneen Hornhattulan asukkaille se on päivittäiseen asiointiin käyttökelvoton: alueella ei ole ruokakauppaa, eikä sinne sitäpaitsi pääse kävellen tai pyöräillen kuin tekemällä aika pitkän koukkauksen ja joukkoliikenteellä ei paljon millään.

Sitä voi tietysti miettiä, onko shoppailu peruspalvelu. Ilmeisesti useimmat kuitenkin sen sellaiseksi mieltävät.
Ilmeisesti se on sellaiseksi mielletty myös Porvoossa, jos kerran katsotaan että Kuninkaanportin perustaminen oli välttämätön toimenpide kaupan alan työpaikkojen pitämiseksi Porvoossa. Onko sitten HoppLopp peruspalvelu? Autottoman on hyvin hankalaa viedä sinne lastansa. Toki autottoman ihmisen lapsella on oikeus kiipeillä puissa, ei siihen mitään hopploppeja tarvita. Työvoimatoimisto kuitenkin on peruspalvelu.

Nyt jos työtön isä (tai äiti) esimerkiksi haluaisi viedä lapsensa hyppimään Kuninkaanporttiin, hänen pitää maksaa kahdesta matkasta jos hän asuu esimerkiksi Veckjärvellä, hänen vaihtaessaan bussia keskustassa. Ai niin mutta kun sieltä ei suunnilleen tule sitä ensimmäistäkään bussia niin että jää koko vaihtoproblematiikka aika teoreettiseksi!

Porvoo on itäisen Uusimaan keskus, ja kohta kuntauudistuksen myötä täällä ei varmaan paljon muita kuntia kohta enää olekaan. Sitä paremmalla syyllä pitää huolehtia siitä, että Porvoossa pysyy palveluita ja että ne ovat myös saavutettavissa eli mahdollisimman lähellä keskustaa. Tulen kuntavaaleissa ajamaan sitä, että Porvoon sisäisessä liikenteessä ei tarvitse ostaa joka kerran uutta lippua aina kun vaihdetaan vuoroa, ja tämä on myös mitä suurimmassa määrin Porvoon kyläasukkien edun mukaista. Tulen myös ajamaan sitä, että Kuninkaanportista keskustaan kulkee päivittäin enemmän kuin yksi vuoro tunnissa, yhteensä 10 kpl, joista viimeinen lähtee keskustaan klo 16.02. Tulen myös lupaamaan, että en aio jatkossakaan asua paikassa, jossa ei voi elää ilman autoa. Tämä tarkoittaa sitä, että tulen taistelemaan sen puolesta, että Porvoo voi edelleenkin olla myös autottoman asuinpaikka.

Ei kommentteja: