Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

23.3.2012

Minä, reservin sivari

Kun tänään sain täytettäväkseni työterveystarkastuksen esitietolomakkeita, systeemi herjasi jo alkumetreillään. En osannut ottaa yksiselitteistä kantaa siihen, millä tavalla olen suhtautunut asevelvollisuuteen. Ja kun tilttasin minä, tilttasi myös kone.

Julkisiin tehtäviin pyrkivistä ihmisistä joka tapauksessa pyritään kaivamaan kaikki epäilyttävä esille. Teen tämän mahdottomaksi paljastamalla itse ennen kuin kukaan toinen ehtii, että olen reservin sivari. Tai siviilin tykkimies.

Suomessa oli voimassa v. 1991-1992 joitakin aikoja laki, joka jätti porsaanreiän: se mahdollisti siviiliin siirtymisen esimerkiksi 9,5 kk miehille 8 kuukaudessa, tarkemmin sanoen 239 vuorokaudessa ilman että he olisivat olleet velvollisia suorittamaan tätä jäljelle jäänyttä 46 päivää siviilipalveluksena missään. Tästä hyvästä he saivat sivarin paperit. Tätä porsaanreikää ehti käyttää yhteensä muistaakseni jotakin 60-70 nuorukaista, omasta varuskunnastani neljä. Sitten se tukittiin.

Kokoomusnuorena leikittelin alussa aliupseerikoulun käymisellä. Mitä enemmän vietin öitä kasarmilla, ymmärsin että olen Masi tai Uuno armeijassa, ja mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen kyseenalaistanut silkkaan muodolliseen asemaan pohjaavat auktoriteetit.

Toki olisinhan minä voinut sen intin loppuunkin käydä. Mutta ei se olisi ollut herkkua. Ilta- ja viikonloppulomat olin polttanut, koska olin kilttinä jaellut varusmieskavereilleni niin avokätisesti vk-tsettejä että joskus iltavahvuuslaskennoissa oli vain kolmisen varusmiestä paikalla.

Piti päästä siis pois. Armeija oli tullut nähtyä, en olisi siellä oppinutkaan enää mitään (mielestäni armeija voitaisiin ihan hyvin lyhentää kahteen-kolmeen kuukauteen, sillä siinä ajassa kyllä oppii rynkyn pyöräytykset ja hattumarssit. Minä en oppinut. Ammuin vahingossa vierustoverin tauluunkin. En sentään naamatauluun).

Koska suoritin varusmiespalvelukseni loppuajan varuskuntalehden päätoimittajana ja kävin useasti pääesikunnassa, minulla oli hallussani tietoa jota useimmilla varusmiestovereillani ei ollut. Olen aina pitänyt tietoa julkisena omaisuutena ja kutsumuksenani ja velvollisuutenani on sen jakaminen. Otinkin kopioita varusmieslaista yhtä monta kuin kasarmissani oli huoneita ja jaoin niitä yhden per kasarmini huone. Lähtöpäivänä meitä oli yhdessä vuotavassa kuplavolkkarissa neljä nuorukaista, jotka ensimmäisenä työnään suuntasivat Herttoniemen alkoon ja sitten juhlimaan.

Yritykseni rapauttaa Suomen puolustustahto ja -taito huomattiin, sillä ystäväni kuuli erään upseerin sanovan että jos olisi sota niin minut, agitaattorin, hän ampuisi ensimmäisenä. Ja patterin päällikkö yritti huolestuneena udella että mikä mättää, tarvitsenko rahaa vai naisia. No, ei se niistä mättänyt.

Suomen puolustaminen on kyllä ehdottoman tärkeää. Sitä pitää puolustaa öljy-ja ydinonnettomuuksilta, kyberhyökkäyksiltä ja sen rajoja pitää ehdottomasti puolustaa sisäänpäin sulkeutumista vastaan.

Mikä oli tarinan opetus? Todellisuus voi siis olla huomattavasti kyselyiden jaa-ei-asteikkoja monimutkaisempi.

Ei kommentteja: