Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

14.7.2011

Ikea syrjii ajokortittomia

Ikea syrjii autottomia jo siitä lähtien, että ne tapaavat sijaita kehäteiden varsilla. Onhan niihin järjestetty bussikuljetuksia, hienoa! Mutta sitten vielä tarttis ratkaista se, miten ne tavarat niistä saadaan kotiin.

No, ei hätä tämän näköinen. Jos sinulla ei sattuisi olemaan käytössäsi omaa autoa, Ikealta saa! Jos sinulla sen sijaan ei ole käytössäsi edes ajokorttia, ei hätää, sillä Ikealta saa tilattua myös kuljetuksen.

Jos kuitenkin tilaa 3 kappaletta cd-torneja, niiden kuljetus maksaa miltei saman verran kuin tuote. No, ei hätää. Minullahan on sentään autoilevia ystäviä. Ajattelinkin että josko menisin ostamaan ja maksamaan tuotteet jo tänään niin ystäväni voisi vain kantaa tornit suoraan autoonsa. Ei se kuitenkaan näin mene. Ikea ei nimittäin suostu säilyttämään niitä edes yhtä päivää, mikä on aika epäloogista: säilyttäähän se nyt kuutiokilometreittäin sellaista tavaraa, jota kukaan ei ole vielä maksanut, jotka odottavat tulevansa ostetuiksi.

Jäisi Ikea muuten ilman tätä asiakasta, mutta onneksi on sentään hyviä ystäviä. Sellaisia, jotka eivät ainoastaan tarjoudu kuljettamaan hyllyt vaan myös maksamaan ne. Eläköön ystävät! Hyi hyi Ikea!

9 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Kävipä vielä ilmi, että on Ikealla sellainenkin epäpalvelu kuin nettikauppa, jota käyttääkseen pitää asioida paikan päällä. Jos nimittäin haluaa tilata nettikaupan tuotteelle kuljetuksen, pitää käydä tilaamassa tämä tuote ja siihen kuuluva palvelu paikan päällä. Minä kun luulin, että nettikaupan ideana on nimenomaisesti vähentää asiointia paikan päällä...

Anonyymi kirjoitti...

Syrjiikö blogin pitäjä heitä, jotka eivät osaa käyttää tietokonetta? Kirjoituksiahan ei voi lukea missään painettuna.

Unknown kirjoitti...

Jos vain keksisin keinon, miten kirjoituksiani voi kommentoida, ja vielä parempi tietysti olisi että siellä syntyisi keskustelua, niin a vot. Ehkä ne pitäisi julkaista kirjana niin ainakin ne voisi lukea?

Anonyymi kirjoitti...

Blogia pitävä luonnollisesti soisi, että mahdollisimman moni voisi tutustua blogin ajatuksiin ja keskustelisi niistä. Mutta voiko blogin pitäjän ajatella syrjivän heitä, joita netissä julkaistu blogi ei sen julkaisukanavan vuoksi saavuta? Jos, niin onko tämä syrjintä väärin ja tuomittavaa?

Unknown kirjoitti...

Blogin pitämisen syyt voivat olla moninaisia. Se voi olla itseilmaisun kanava, tapa (yrittää) vaikuttaa mielipiteisiin, ruokkia keskustelua tai narsismi. Tai yhdistelmä näistä. Oli miten oli, mitä useampi lukija blogillani olisi, sitä iloisempi olisin. Blogin valitseminen julkaisukanavaksi jo alun alkaenkin toki "syrjii" niitä, joilla ei ole tietoliikenneyhteyksiä. En keksi parempaakaan "vanhanaikaista" muuta tapaa keskustella kuin naamakkain, sillä eihän esimerkiksi kirjakaan mahdollista reaaliaikaista keskustelua. Ja blogi mahdollistaa kirjoittajalle enemmän yksityiselämän suojaa kuin julkisena henkilönä toimiminen.

Anonyymi kirjoitti...

"Syrjintä" on varmaan syytä olla lainausmerkeissä myös Ikean suhteessa ajokortittomiin. Samoin kuin yksilö valitsee itseilmaisun tai vaikuttamisen kanavakseen blogin, Ikea valitsee kauppapaikkansa. Molemmat rajaavat valinnallaan niiden joukkoa, jotka pääsevät tarjonnan ääreen. Mutta onko tämä aktiivista syrjimistä, tai edes erityisesti moitittavaa. Hyi hyi?

Unknown kirjoitti...

Ei Ikean palveluhaluttomuus rajoitu liikenteellisesti kyseenalaiseen sijaintiin. Kyllä Ikeaan pääsee bussilla, mutta ongelma on se, jos sinne pitää mennä paikanpäälle voidakseen tehdä sellaisia asioita, joita varten nettikauppa on keksitty.

Anonyymi kirjoitti...

Kuljetuksen hinnan suhde itse tuotteen hintaan voi närästää kuluttajaa, mutta eikö siitä ole kohtuutonta syyllistää myyjää? Ekologisesta ja ihmisoikeusnäkökulmasta katsoen Ikean(kin) tuotteet lienevät liian edullisia. Tämän epäkohdan korjaus toki auttaisi myös tuohon suhdelukuun, mutta se on toinen asia.

Tarve käydä Ikean kaupassa paikanpäällä nettikaupan tuotteen toimituksen takia ei taida olla aivan tavanomainen tapaus? Omassa tapauksessani Ikean nettikaupasta tilattu keittiökaluste tuli kotiin kannettuna ilman tarvetta käydä liikkeessä. Hinta oli sama kuin tuotteen hinta kaupassa, eli kuljetuksesta ei veloitettu mitään.

Unknown kirjoitti...

Sinulle kävi hyvin. Minä sain lopulta sieltä tilatut tuotteet 11 arkipäivän, eli yli kahden viikon päästä, vaikka kuljetuksesta oli maksettu yli satanen ja tuotteet oli luvattu muutamassa arkipäivässä.