Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

6.4.2010

BB-sukupolvet

Mitä sinulle tulee otsikon kirjainyhdistelmästä mieleen? Se nimittäin määrittää suhteesi mediaan ja oikeastaan sukupolvesi, ainakin henkisen sukupolvesi. BB::n referenssi on suhteessa myös siihen, mikä oli minäkin aikakautena hallitseva tiedotusväline tai pikemminkin, millainen oli aikakautensa tiedotustapa, missä suhteessa tiedotusvälineet ovat toisiinsa ja niitä ympäröivään todellisuuteen, mukaanlukien mainostajat ja tavarantuottajat.

Ensimmäiselle sukupolvelle BB viittaa unkarilaissäveltäjä Bela Bartokiin (1881-1945). Ensimmäisen sukupolven aikana tieto muuttui ja kulki hitaasti, ja hallitseva tiedotusväline oli sanomalehti. Bartokin loppuaikoina hänen musiikkiaan pystyttiin jo vähän radioimaan.

Seuraavalla sukupolvelle BB oli Brigitte Bardot (1934-). Tämän BB:n kulta-aikana 50- ja 60-luvuilla televisio oli uusi, jo osittain tämän BB-sukupolven kokemishorisonttia muokkaava väline. BB:n ensisijainen väline oli kuitenkin elokuva, ja toissijaisesti lehdistö.

Kolmannen sukupolven eli 70-luvun BB oli Björn Borg (1956-). Viikinkiplayboy Borg oli tv-aikakauden tuote ja kokonainen kulttuuri-ilmiö oheistuotteineen. Borgin juhlivainen elämäntyyli ja tyttöystävät ovat kiitollista lehdistön suihkuseurapiiripalstakamaa silloin kun hänellä menee paremmin ja silloin kun hänellä menee huonommin, hänestä on sosiaalipornon kohteeksi.

80-luku ja 90-luku näki uuden tennis-BB:n, Boris Beckerin (1967-). Kaksi tennisbb:tä eivät koskaan kohdanneet virallisessa kilpaottelussa, mutta BB peri BB:n playboyelämäntyylin, ei sentään tyttöystäviä.

Nykyajan BB:stä on puhuttu, kirjoitettu ja kohkattu muualla, itse asiassa melkein kaikkialla: sanomalehdissä, iltapäivälehdissä, aikakauslehdiksi naamioituneissa julkkismulkkiksissa, jotka näyttävät Batman-sarjakuvilta ja suunnilleen muropaketeissa, joiden sisältämät raksutkin napsahtelevat keskenään Big Brotheria. Tämän ajan BB jos ei ole tiedotusvälineiden liiton syy niin ainakin se palvelee sitä. Tässä epäpyhässä mutta ihan virallisessa liitossa toisena osapuolena Yhdistyneiden Tiedotusvälineiden kanssa ovat Mainostajat ja Tavarantuottajat. Kun ostat BB-mutkuttimia, joissa BB-ihmiset laulavat, ketkuttavat tai vetkuttavat jotenkin samalla tavalla tai vähän sinne päin kuin telkkarissa tai jossakin muussa tiedotusvälineessä, saat kaupanpäällisiksi BB-keräilysarjavitkuttimia. Nythän sanomalehdetkin nimittäin jo laulavat. Iltiksien liitteinä saa tositeeveetähtien ceedeelevyjä.

Ei kommentteja: