Olen porvoolaistunut vihreä kaupunkimetsäaktivisti, kaupunkisosiologi ja -maantieteilijä, sienestyksen, musiikin ja kirjoittamisen amatööri, jalkapallon moniharrastaja, isä, ulkoilija ja hyötyliikkuja. Olen yksin itse vastuussa blogini aineistoista ja mielipiteistä. Aineiston lainaaminen ilman lupaa kielletty.

25.4.2008

Tervetuloa tukiryhmääni!


Hei,

olen 37-vuotias syntyperäinen pääkaupunkiseutulainen, paikallishistorian ja kaupunkisuunnittelun elämäntapaharrastaja, kaupunkitutkimuksen jatko-opiskelija, kaksikuukautisen pienen pojan isä Kannelmäestä. Olen asunut paitsi Kannelmäessä, myös Malminkartanossa, Pohjois-Haagassa, Lauttasaaressa, Töölössä, Munkkivuoressa, Talinrannassa, Oslossa ja Helsingin maalaiskunnassa.

Suurimman osan työhistoriaani olen tehnyt julkisessa hallinnossa, varsinkin helsinkiläisten korkeakoulujen opetushallinnossa, taideoppilaitosten hallinnossa, opettajana, tutkijana ja hieman myös yrittäjänä.

Olen taiteen suurkuluttaja. Harrastan musiikkia soittamista ja laulamista lukuunottamatta sen kaikissa muodoissaan, ahmin elokuvia, käyn museoissa ja näyttelyissä, luen ja kirjoitan. Olen myös elämäntapaliikkuja; pyöräilen, juoksen, pelaan jalkapalloa, käyn kuntosalilla ja uin.

Olen sosiologikoulutukseni kautta mutta oikeastaan jo sitä aikaisemminkin vakuuttunut siitä, että politiikkaa on kaikkialla. Jos minun on valittava rakenteen ja toiminnan välillä, valitsen aina toiminnan. Vaikuttamista olen harrastanut paitsi erilaisissa ei-puoluepoliittisissa opiskelijajärjestöissä, Helkassa, asukasyhdistyksissä ja Kaupunkimetsäliikkessä. Aktivismini kautta tunnen päättäjiä puoluerajojen ylitse, myös Vihreiden ulkopuolelta, minkä uskon auttavan minua, jos – ja kun – pääsen kaupunginvaltuustoon.

Vihreissä toimin HeVi:n viheraluetyöryhmässä ja LäHeVi:ssä olen ollut sihteerinä ja taloudenhoitajana. Vihreisiin tulin mukaan syksyllä 2005, huolestuttuani Lääkärinkadun alueelle suunnitellusta kaavoitushankkeesta.
Paikallisella tasolla erityisiä sydämenasioitani ovat kaupunkiviheralueiden virkistyskäyttö mutta lisäksi biodiversiteetin säilyttäminen kaupungissamme.

Olen paitsi intohimoinen pyöräilijä mutta myös joukkoliikenteen puolustaja; en omista ajokorttia. Haluan sellaista Helsinkiä, jossa pärjää ilman autoa, ja jossa kaikessa päätöksenteossa huomioidaan paikallinen ympäristö. Tahdon, että kaupunkipolitikka YVA:taan ja SUVA:taan, mutta lisäksi kaikessa päätöksenteossa tulisi huomioida tuleva sukupolvi. Tämä tarkoittaa mielestäni proaktiivisuutta niin energia-, terveys-, koulutus- kuin sosiaalipolitiikassakin. Uskon, että pienet valinnat ovat lopultakin suuria valintoja: tämä pätee paitsi äänestyspäätöksiin, myös esimerkiksi kuluttamiseen ja siihen, onko seuraavalla sukupolvella enää ilmaa, jota hengittää.

Tuoreena terveyslautakunnan varajäsenenä olen huolissani mielenterveyskuntoutujista, etenkin nuorista. Heidän työllistämisekseen ja muuksi aktivoimisekseen kaupungin tulee satsata nykyistä enemmän; samat sanat pätevät myös ainakin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajiin. Vammaisten asemaa on systemaattisesti parannettava ainakin takaamalla jokaiselle vaikeavammaiselle henkilökohtainen avustaja ja tutkimalla Helsingin vammaiskuljetuspalvelujen yksityistämispäätös.

Perustin jo Facebookiin virtuaalisen kannattajaryhmän. Nyt kutsun tervetulleiksi kaikki – ikään, sukupuoleen ja asuinpaikkaan katsomatta – jotka ovat sitä mieltä, että minut pitäisi saada kaupunginvaltuustoon. Tukiryhmäni siirtyy virtuaalisesta tosiolevaiseksi heti kun riittävä ”kriittinen massa” on saavutettu.

Aion tehdä raivokkaan kampanjan, jossa aion kirjoitella, olla mukana erilaisissa paikallistapahtumissa, lobata erilaisia paikallisia kansalaisjärjestöjä sekä pyrkiä vaikuttamaan muihinkin poliittisiin puolueisiin. Kaikki, jotka haluavat olla tässä mukana, suuremmalla tai pienemmällä panoksella, ovat enemmän kuin tervetulleita mukaan talkoisiin!

Kyseenalaistan yleensä kaikki auktoriteetit, puhun paljon, luen, kirjoitan ja lasken nopeasti. Muistan nimet, nippelit ja numerot, vaikka käsitykseni logiikasta voikin toisinaan olla hieman mutkikas. Toivoisin, että toimintani jää historiaan, en niinkään minä itse.

Motoikseni voisivat tässä vaiheessa käydä:

”Right to the City”

ja

”Kenen Helsinki”

Keskustelen mieluusti myös englanniksi, ruotsiksi, norjaksi ja saksaksi. Italiaa ja ranskaa sönkätessäni vastuu on vastaanottajan hyväntahtoisuuden varassa ;-)

Michael Perukangas
Kannelmäki
puh. 040-748 1437
perukangas.blogspot.com

Ei kommentteja: